Italijansko Ministarstvo infrastrukture i transporta (MIT) intervenisalo je kako bi okončalo višemjesečnu konfuziju oko novog zakona o naknadi za vrijeme čekanja kamiona. Novi cirkular od 4. novembra jasno potvrđuje da je naknada od 100 eura po satu kašnjenja tokom utovara i istovara obavezna i da nije predmet pregovora ili tumačenja.
Pravilo je uvedeno ranije ove godine kao dio Uredbe o infrastrukturi i stupit će na snagu u ljeto 2025. godine. Ono obavezuje kupce da plate prevoznicima 100 eura za svaki sat čekanja nakon 90-minutnog perioda čekanja na mjestima utovara ili istovara. I pošiljalac i subjekt odgovoran za utovar zajednički su odgovorni za plaćanje.
Iako je uredba imala za cilj jačanje položaja prevoznika i smanjenje prekomjernog vremena čekanja, njena primjena je bila kontroverzna. Transportne kompanije, logistički operateri i lučki terminali raspravljali su o tome kako bi se propisi trebali primjenjivati - između ostalog i zbog suprotstavljenih stavova stranaka. Da li 90-minutni period čekanja uključuje fizički utovar i kako uzeti u obzir kratka kašnjenja?
Ministarstvo se bavi nedoumicama
Novi cirkular, koji je potpisao šef odjela, Stefano Fabrizio Riazzola, rješava ove nejasnoće i uvodi konkretne smjernice.
Ministarstvo potvrđuje da period odgode od 90 minuta pokriva samo vrijeme čekanja, a ne vrijeme stvarnih operacija utovara ili istovara. Nakon što ove operacije počnu, tretiraju se odvojeno – u skladu s odredbama ugovora.
MIT navodi da se puni period odgode od 100 eura duguje, čak i ako je kašnjenje kraće od sat vremena. Nije predviđen proporcionalni obračun. Isto važi i ako fizičke operacije premaše ugovoreno vrijeme.
Cirkular jasno navodi da se drugi period odgode za utovar ili istovar ne primjenjuje. Ako se prekorači ugovoreno vrijeme, naknada od 100 eura dospijeva odmah.
Ministarstvo podsjeća da se naknada ne dospijeva ako je kašnjenje uzrokovano krivicom prijevoznika. Tahografi, GPS sistemi i drugi digitalni alati mogu se koristiti za potvrdu vremena dolaska.
Pisani ugovor o prevozu je ključan za izbjegavanje sporova
MIT naglašava važnost pisanog ugovora o prevozu, koji treba da sadrži precizne informacije o lokaciji, procedurama pristupa i vremenu predviđenom za operacije. Dokument bi takođe trebao jasno definisati metod za potvrđivanje i certifikaciju ovih aranžmana.
Važan element novog tumačenja je potvrda da ugovorna odstupanja više nisu moguća. Naknada od 100 evra po satu ne može se isključiti ili izmijeniti sporazumom između stranaka.
Zajednička odgovornost i viša sila
U cirkularu se ponavlja da su klijent (committente) i špediter (caricatore) solidarno odgovorni za isplatu naknade prevozniku. Međutim, kasnije mogu tražiti naknadu od strane koja je stvarno odgovorna za kašnjenje.
MIT takođe preporučuje da ugovori o prevozu jasno definišu slučajeve više sile i preciziraju ko je odgovoran za operacije utovara i istovara. Ovo ima za cilj da se spriječe budući sukobi u tumačenju.
Zašto je odluka MIT-a važna
Za strane prevoznike koji posluju u Italiji, pojašnjenje propisa znači veću pravnu sigurnost i zagarantovanu naknadu u cijeloj zemlji. Istovremeno, odluka MIT-a je u skladu s trendom jačanja zaštite vozača i poboljšanja operativne efikasnosti, što je u skladu s rješenjima koja su već na snazi u Španiji i Portugalu.
Jasnim navođenjem da su nova pravila obavezna, italijansko Ministarstvo okončava period neizvjesnosti koji je mjesecima poremetio lance snabdijevanja i produbio tenzije između prevoznika i kupaca.


